UK : Disini Islam tanpa Muslim.Disana Muslim tanpa Islam

Disini Islam tanpa Muslim..Disana Muslim tanpa Islam

Ingat lagi waktu pertama kali menjejakkan kaki disini,diriku cukup tertawan dengan budaya positif  yang ditunjukkan oleh masyarakat Barat disini.Mereka bukan Islam tetapi dalam diri mereka ada nilai-nilai Islam.

Setiap kali berjumpa sudah pasti mereka tidak akan lupa menanyakan keadaan diri ini..”How are you dear?” dan tidak lupa mendoakan setiap kali saat berpisah..”Have your nice day.”

Setiap kali melalui “fire door”(pintu yang selalu ada dibangunan disini utk menghalang api merebak ke tempat lain) pasti ada diantara mereka yang tolong menahannya jika diri ini berada dibelakang mereka.Pelik tetapi benar.Manusia yang tak pernah disimbah rohnya dengan cahaya keimanan dan sinar ketaqwaan mampu menonjolkan peribadi yang baik.

Pernah juga satu ketika,aku menanyakan arah jalan pada mereka dan kebetulan orang yang ku tanya itu tidak tahu.Lantas dia terus mengeluarkan peta dan cuba mencari sungguh-sungguh dalam peta tersebut destinasi yang aku ingin tuju itu.MasyaAllah,ketika itu dalam hatiku terdetik betapa baiknya mereka ini.Kalau kita,sudah pasti kita tidak akan berusaha sesungguh itu jika tidak tahu dimana tempat tersebut.

Ya,aku akui memang hanya segelintir sahaja daripada mereka yang beperlakuan demikian.Majoritinya masih berperangai kasar dan banyak melakukan maksiat.Tetapi hati ini cukup terhibur,kerana mereka tidak ada sikap mementingkan diri sendiri yang ada pada kebanyakan umat Islam kini.Sedikit sebanyak  ia membantu aku untuk mencontohi mereka,di mana yang baik.

Mengapa agaknya kita kadang-kadang tak mampu untuk lahirkan peribadi yang mulia dalam diri kita sedangkan kita cukup yakin bahwa peribadi yang mulia akan buatkan kita disayangi Allah selain disanjungi manusia?Ku akui  sangat ramai umat Islam yang berperibadi mulia tetapi sifat itu makin lama makin terhakis daripada diri kita sendiri.

Teringat anologi daripada seorang sheikh daripada US :

” Imaging we the muslim people as a footballer.Everyday we keep practising and practising until all our muscles built up and we are strong enough to win the game.But if we just practising and do not go to the field to play,what is the point we keep practising every day?”

Analogi ni boleh la diibaratkan kita umat Islam setiap hari tidak lupa untuk solat 5 waktu,puasa Ramadhan,zikir,membayar zakat,membaca al-Quran dan sebagainya tetapi peribadi muslim itu kita tak lahirkan dalam kehidupan seharian kita.Ia hanya ibarat satu adat atau satu kebiasaan bagi kita,bukanlah kerana sebab kita memang perlukan ibadat-ibadat itu sebagai makanan pada hati dan iman kita.Alamatnya kita sama rugilah dengan orang kafir.Wallahualam.

Sebagai peringatan buat teman dan diri sendiri.

Kidderpore Avenue,London.

3 Responses to “UK : Disini Islam tanpa Muslim.Disana Muslim tanpa Islam”

  1. mahiran February 8, 2008 at 3:40 pm #

    assalamualaikum….
    how a good job,yan suke ape yg husna wat ni,yan xpenah raser tgk kehidupan org Islam kat negara lain,,apepom,,byak yg yan dpt tau dari husna nie,harap husna dpt blajar leklok kt saner k,,doakan kami di sini k…wassalam,

  2. mukminahmujahidah February 8, 2008 at 4:01 pm #

    Jazakillah khairan yan..InsyaAllah saya akn doakan awk semua…doakan saya disini juga ye..

    husna

  3. kahfi8 September 15, 2008 at 6:47 pm #

    macam kat jepun jugak. diorang kerja disiplin, tapi diorang langsung takde agama.. macam dlm entry2 us hasrizal saifulislam.com..

Ingin berkongsi? Luahkan.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: