Puisi : Rindu serikandi itu

10 Mar

Muslimah_Solehah_by_amaliveco

Subhanallah, cuti musim bunga bakal menjelma lagi. Di saat-saat begini, mudahlah teringat insan-insan tersayang yang pernah bersama-sama di bumi permaisuri ini. Puisi ini buat kalian, serikandi-serikandi yang pernah mengisi hidupku.

***

Entah mengapa hari ini,

Aku tatap kembali gambar kalian,

Mengimbau kenangan-kenangan kita bersama,

Aku baca coretan-coretan kalian,

Buat hati senyum kembali.

 

Kalaulah kalian tahu,

Pada diri kalian itu ada qudwah yang membekas pada hati ini,

Akhlak kalian buat diri ini sentiasa kuat,

Dulu kalian jadi tempat diri bercurahat,

Kini, sudah sukar untuk bersama.

Bila terimbau, hati bergetar kembali,

Lantas air mata gugur jua.

 

Kini, pilihan terletak padaku,

Meneruskan perjuangan atau tidak?

Sekali hati terusik, mampukah aku?

Selalu kalian yang menggerakkan,

Aku tinggal ikut dan bersetuju.

Tapi kini, katamu aku harus bergerak,

Jika tidak, Islam akan lesu.

 

Sekali lagi aku rasa tak mampu.

Tapi kalian berpesan,

Manfaatkan lingkungan baru,

Kerana kita tidak selamanya,

Mampu berada di dalam lingkungan yang sama.

Walaupun aku akan pulang juga,

Kita belum pasti berada di lingkungan yang sama.

Daie kena kuat meneruskan kehidupan,

Dengan lingkungan yang Allah hadiahkan.

 

– bersyukur dan memanfaatkan baki-baki masa yang Allah hadiahkan di sini-

kingspreacher

2121

100312

Ingin berkongsi? Luahkan.

