Mencari sosok murabbi

3 Dec

Murabbi..

Dimana dapat ku cari sosok ini?

Yang peribadinya tampak elok,

Keluhuran budinya dapat ku ikut?

 

Murabbi..

Mereka selalu berkata,

Tarbiyah kendiri itu penting,

Aku boleh bangun sendiri,

Tapi sejauh mana dapat ku tahan?

Akhirnya aku jatuh  dan melemah jua,

Tanpa bimbingan seorang murabbi.

 

Murabbi..

Siapa yang akan menilai diriku?

Siapa yang akan memantau diriku?

Siapa yang akan menegurku tika aku tersilap?

Siapa yang akan mendengar luahanku tika ku lemah?

 

Ya Allah,

Dengan linangan air mata,

Aku mohon dariMu,

Kurniakan aku seorang murabbi dari kalangan hambaMu,

Yang membimbing aku membawa pulang ke jalan Mu..

 

Jika ditakdirkan tiada..

KepadaMu ku serahkan segala urusanku

Kerana Engkaulah sebaik-baik Murabbi ku…

 

2317

Kingspreacher

Mode : Masih mencari..

3 Responses to “Mencari sosok murabbi”

  1. Abu Aaqil December 13, 2010 at 1:40 am #

    Salam, sangat menyentuh perasaan saya yang juga mencari. Semoga Allah Yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui, Maha Baik memberi kebaikan kepada kita. Amin.

  2. nazz December 20, 2010 at 11:00 am #

    ana sangat tersentuh….sangat merasai dan mengharapkan perkara yg sama..

  3. mukminahmujahidah December 25, 2010 at 3:36 am #

    Kadang-kadang kita mengharap pada seseorang untuk bantu membimbing kita ke jalanNya. Akhirnya apabila kita tidak bertemu,atau orang yang tersebut telah tiada disisi kita, kita terpaksa akur bahawa kita tidak selamanya mampu berharap pada manusia.

    Hanya pada Allahlah seharusnya kita meletakkan pergantungan dan harapan dalam membimbing diri kita terus tsabat di jalan yang diredhaiNya.

Ingin berkongsi? Luahkan.

