Masih Ada Waktu IX (samb.)

1 Sep

    

      “Nanti sayang!Please jangan buat I macam ni.I janji I tak buat lagi.”Kamal menarik tangan Suria.Cuba untuk memujuk buah hatinya itu.

   “Pegi mampus la dengan janji you tu!Im not going to trust you again!Let me go!Suria meronta,menarik-narik tangannya minta dilepas.Semakin kuat dia cuba meronta,semakin kuat genggaman tangan Kamal di lengannya.

  “Sakitlah you!Let me go!Kamal cepat-cepat melepaskan genggamannya.

  “Im sorry.”Kamal tunduk kemudian dengan nada sayu dia kembali bersuara.

   “Suria,please listen to me.I really need you in my life.I can’t imagine how can I survive without you.”Kamal kembali memegang lembut tangan Suria.Suria hanya diam.Matanya kelihatan berkaca.Kamal kemudian memegang bahu Suria,cuba untuk mendakapnya…

“Tup”

“Alah akak ni..orang nak tengok la..”Zakwan dan Uzair merengek apabila Sakinah mematikan televisyen dihadapan mereka.

    “Apa pulak nak tengok?Tak soleh la cerita ni.Dah-dah pegi mandi dah nak maghrib dah ni!”Sakinah kemudian berlalu ke dapur.Zakwan dan Uzair mencebikkan muka.Setelah kelibat Sakinah hilang dari pandangan mereka,Zakwan bangun,mengambil alat kawalan jauh di atas televisyen.

   “Zakwan!Uzair!Sudah la tu!Gi mandi!Nanti akak rotan kang!Tutup tv tu!Tak soleh cerita tu!”Kedengaran suara Sakinah daripada dapur.Zakwan dan Uzair cepat-cepat mematikan televisyen dan terus berlari ke bilik mereka ditingkat atas.Mengambil tuala,kemudian muncul kembali di kaki tangga.Sakinah tersenyum melihat gelagat adik-adiknya.Sengaja dia menakut-nakutkan adiknya dengan rotan walaupun tidak pernah dia merotan adik-adiknya.

    “Kenapa pula tak boleh tengok tv kak?Apa yang tak solehnya?Diorang orang Islam la kak.”Sakinah terkejut melihat Zakwan tiba-tiba berada dibelakangnya.Budak-budak memang suka bertanya.Dia tidak mahu menipu tetapi tidak tahu bagaimana ingin menjelaskannya.

    “Tak soleh la.Lelaki dan perempuan tak kahwin lagi pegang-pegang tangan.Allah marah tau!”Sakinah berterus terang.Tidak berselindung.

   “Tapi dalam cite tu diorang dah kahwin la kak.”Zakwan cuba membela dirinya dan pelakon itu.Sakinah menggeleng-geleng kepalanya.

    “Mana Dik Wan tau?Dik Wan pegi kenduri kawin dia ye?”Sakinah sedikit masam.Geram dia dengan adiknya yang banyak bertanya.”Sabar Kinah.Mereka adikmu.Harus berlembut,Allah ingin uji dirimu.”Masih terngiang-ngiang pesanan abangnya Ikhwan tempoh hari.Sakinah tersedar,cuba untuk memaniskan mukanya dihadapan Zakwan dan Uzair.

   “Dik Wan,Uzair..diorang belum kawin la.Kan diorang berlakon?Mana boleh buat macam tu.Allah tak suka.Dan kita pulak,Allah marah tau kalau kita tengok diorang pegang-pegang macam tu.Nanti Allah tak sayang kita.Dik Wan dengan Uzair suka ke kalau Allah tak sayang kita?”Kali ini Sakinah berjaya melembutkan suaranya.Zakwan dan Uzair menggeleng-geleng kepala mereka.

    “Ok..sekarang adik akak berdua ni pegi mandi ye.Allah suka orang yang bersih.Allah sayang orang yang wangi.Nak Allah sayang tak?”

    “Nakk!!”Serentak Zakwan dan Uzair menjawap.Mereka kemudian mula berlumba-lumba ke bilik air.Sakinah ingin memarahi mereka tetapi dilupakan hasratnya itu.Dia harus bersabar,budak-budak memang begitu.Dia menegur mereka dengan nada yang lemah lembut supaya tidak berlari-lari,takut-takut ada yang terjatuh.

“Bam..bam..bam..”

“Allah!Aduh!”

    Sakinah terkejut mendengar bunyi bising di hadapan,diikuti suara abangnya mengadu kesakitan.

    “Ya Allah,Abang Wan ni kenapa pula?”Sakinah cuba untuk membantu abangnya bangun.Ikhwan menyapu-nyapu seluarnya dan mengurut-urut kakinya yang sedikit berbisa.Dia tersengih memandang Sakinah.

   “Abang Wan dah lambat nak jemput kawan ni.Tak sedar dah pukul 6 petang.Tu yang sampai terjatuh tu.”

“Tula sapa suruh tidur lepas Asar tadi.Moga-moga ia jadi kifarah.”

   “Hehe tu lah..InsyaAllah..ameen Ya Rabb.Eh abang wan pegi dulu la ye..lambat dah ni.”Ikhwan kemudian cuba berjalan.Terjengkot-jengkot jalannya.Sakinah menggeleng-geleng kepalanya.Lucu juga melihat gelagat abangnya.

“Macam-macam.”

………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

  Pantas langkahnya.Syafiq mahu cepat sampai.Tidak mahu rasanya dia membuatkan kawan-kawannya terpaksa menunggu ketibaannya.Jam pukul 12.30 tengahari.Masih ada setengah jam sebelum masa yang dijanjikan.Dia perlu ke Maughan Library terlebih dahulu untuk memulangkan kembali buku Microprocessor System dan Electronic Circuit yang dipinjamnya bulan lepas.

   Sampai sahaja di Stesyen Temple,dia cepat-cepat menaiki tangga,menyeberangi Temple Place kemudian terus bergerak menyelusuri Arundel Street sehingga ke hujung jalan,kemudian memilih jalan dikanan melewati Strand.Dia mempercepatkan lagi langkahnya.James William,Fred Diamond dan Luqman,mereka mungkin sudah sampai.Walaupun masa yang dijanji ada setengah jam lagi dia tidak mahu lengah.Tiga minit kemudian dia sampai di Chancery Lane,cepat-cepat dia masuk ke perkarangan Maughan Library.

   Usai urusan di Maughan Library,Syafiq cepat-cepat bergerak.Sampai sahaja di Arundel Street dia buntu.

   “Allah,nak ambil bas ke tube ni?Aku dah la tak pernah naik bas pegi Waterloo,takut tak tau pulak nak berhenti mana ni.Adush..lemahnya aku ni.Naik tube jela.Harap-harap sempat.”Syafiq terus berlari ke Stesen Temple.Mengambil District Line ke arah Ealing Broadway.Dia turun di Stesyen Westminster,kemudian berlari menuju kearah Jubilee Line.Perlu ke Waterloo pula.

   Tidak berapa lama kemudian Syafiq tiba di destinasinya.Dia mengeluarkan telefon bimbitnya,ingin melihat masa.”Subhanallah lewat 5 minit.”Ada tiga panggilan tidak dijawap dan satu mesej pesanan ringkas dari Fred Diamond.

“Hey dude!Where r u?”

      Astaghfirullah al azim.Apa aku dah buat ni?Bodohnya aku ni.Kan bagus naik bas tadi.Lagi dekat.Tak payah tukar-tukar line.”Syafiq berlari.Kali ini lebih pantas.Orang ramai hairan melihat gelagatnya.Seakan-akan dikejar sesuatu.

     “Im sorry guys!”Syafiq cepat-cepat memohon maaf apabila sampai di tempat yang dijanji.Seperti yang disangka Luqman juga ada bersama James Willianm dan Fred Diamond.Malu Syafiq dihadapan mad’unya.

    “No,no its ok.Don’t worry.You just late for 5 minutes.Let’s move now.”James William yang mula-mula bersuara.Syafiq menghulurkan tangannya kepada rakan-rakan satu kursus dengannya itu.Mereka semua berada dalam tahun ketiga program Kejuruteraan Elektronik.

    “So when are you guys going back to Malaysia?”James William menyapa.Syafiq memandang pemuda tinggi lampai bermata biru itu.Dia tersenyum.

     “Next week.”Ringkas jawapan Syafiq.”But Im alone.”

     “Alone?How bout you?”Fred Diamond mengangkat kening ke arah Luqman.Seakan menanti berita gembira.Luqman tersenyum.

     “Nah..don’t worry,Im not going back this year.Spending time with you.That’s what you want rite?”Luqman menyiku Fred Diamond.Fred Diamond tersenyum.Dia gembira bersama dengan Luqman.Baginya Luqman seorang kawan yang baik dan berakhlak baik.Begitu juga dengan Syafiq.Manakan tidak,itulah akhlak yang disaran oleh Islam.Tetapi dia lebih rapat dengan Luqman memandangkan dia pernah duduk satu kampus dengan Luqman ketika tahun pertama dahulu.

   “Where are we heading now?”Syafiq bersuara.

    “We just walking towards the London Eye.They have a nice view there.”Fred Diamond memberi cadangan.Mereka semua bersetuju.Luqman dan Syafiq mempercepatkan langkah,cuba bersaing dengan kedua-dua pemuda Inggeris itu.

  Tiba sahaja di London Eye,James William mengajak mereka untuk masuk kedalam bangunan yang terletaknya kaunter tiket.

   “Shall we take a ride?”James William bersuara.Mukanya bersemangat.Tidak sabar menanti jawapan daripada kawan-kawannya yang lain.

   Luqman dan Syafiq terkedu.Mereka melihat harga tiket pada papan tanda yang terlekat di dinding kaunter itu.

“Adult-GBP 15.50 “

    “Im not going to pay that much for this little kids ride.”Seakan-akan itulah kata-kata Syafiq dan Luqman apabila melihat harga tiket masuk ke London Eye.Mereka berdua perlu berjimat ketika ini memandangkan perlu untuk membayar sewa rumah yang ditinggalkan.Walaupun Syafiq akan pulang ke tanah air manakala Luqman akan cuba mencari kerja sambilan di Birmingham sepanjang cuti musim panas ini,mereka masih perlu berjimat untuk keperluan yang akan datang.Bukanlah mereka kedekut untuk mengeluarkan sedikit wang untuk menggembirakan sahabat mereka itu tetapi memandangkan tidak berbaloi rasanya untuk mengeluarkan duit sebanyak itu untuk sesuatu yang tidak memberi faedah bagi mereka.

    “Aah tapi ini mungkin mampu menarik mereka ke arah Islam.Mampu merapatkan ukhwah antara kita.”Syafiq memandang Luqman,seakan-akan membisikkan kata-kata itu.Luqman seakan-akan faham,tetapi dia masih tidak mampu memberi kata putus.

     “It’s ok.I’ll treat both of you!”Terkejut dua orang sahabat itu apabila James William membuat tawaran.Tidak!Sekali-kali tidak.Syafiq tidak akan membiarkan mereka terpaksa mengeluarkan duit untuk dirinya dan Luqman.Sepatutnya merekalah yang perlu belanja James William dan Fred Diamond.

    “No!I don’t agree with that!Let we ask them first,the actual price of the tickets.We are students.Maybe they got offer for students”Syafiq cuba menangkas kata-kata James William sambil mulutnya dimuncungkan kearah kaunter tiket.James tersenyum kemudian dia bergerak menuju ke arah kaunter,berbicara dengan seorang gadis dibelakang kaunter.Seketika kemudian dia kembali di hadapan mereka dengan muka yang murung.

   “They not operate today.There’s something wrong with that machine!”James William geram.Syafiq dan Luqman menarik nafas lega.

   “Cantiknya susunan Mu Ya Allah.”

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

   “Ini Izat Anwar,Firdaus dan Meor Qayyum.”

    “Hah..yang disana pulak Muhammad Zaini,Ahmad Hakimi dan Mus’ab.”

    Ikhwan memperkenalkan satu-satu adik usrahnya dan mad’unya kepada Ustaz Yusoff,merangkap bapanya sebaik sahaja bapanya pulang daripada masjid tadi.Ustaz Yusoff tersenyum melihat mereka semua.Adik-adik usrahnya dan Muhammad Zaini kemudian bangun untuk menyalami Ustaz Yusoff.Mereka akan berada di Perak selama seminggu.Menghabiskan masa bersama,menjalani program bersama dan hanya akan pulang selepas kenduri perkahwinan Nur Afrah,kakak kepada Ikhwan.Mereka akan tinggal dirumah makcik Ikhwan di Pusing.Makciknya sekarang berada di Cardiff,menyambung PhD didalam bidang perakaunan.Dia kesana bersama-sama keluarganya sejak dua tahun yang lepas.Ikhwan dan adik-adiknya yang sering berulang-alik ke Pusing untuk membersihkan rumah makcik mereka,Puan Hasnah.Kadang-kadang rumah itu juga turut dijadikan tempat sahabat-sahabatnya berkumpul jika ada daurah di Ipoh.

   Puan Maryam kemudian keluar daripada dapur,menatang sebuah dulang berisi air sejuk.Dia yang harus melakukan kerja itu kerana Sakinah dan Nur Afrah telah pun awal-awal naik ke bilik selepas Maghrib tadi apabila diberitahu kawan-kawan Ikhwan akan datang bertandang ke rumah mereka.Puan Maryam kemudian masuk kembali ke dapur setelah menghidangkan air itu diatas meja dihadapan mereka.Tidak berapa lama kemudian dia keluar membawa semangkuk mihun goreng.

  Ikhwan cepat-cepat bangun membantu ibunya.Ibunya mengisyaratkan dia ke dapur.Dia kemudian ke dapur,mengambil sesuatu kemudian kembali dengan beberapa pinggan dan garpu untuk kegunaan sahabat-sahabatnya.

   Setelah menjemput sahabat-sahabat Ikhwan menjamu selera,Puan Maryam meminta diri untuk ke tingkat atas.Masih ada perkara yang perlu dibincangkan dengan Nur Afrah mengenai persiapan majlis perkahwinan puterinya itu minggu hadapan.

   Ustaz Yusoff kemudian berborak dengan sahabat-sahabat Ikhwan sambil mereka sama-sama menjamu selera.Satu jam berlalu,setelah pinggan mangkuk juga selesai dicuci disebabkan adik-adik usrah Ikhwan beria-ia ingin membantu Ikhwan mencucinya.Di satu sudut,Muhammad Zaini kagum dengan ukhwah yang ditunjukkan oleh mereka.Dia bersyukur kepada Allah kerana menemukan dirinya dengan mereka.

   Tidak berapa lama kemudian Ikhwan meminta diri daripada bapanya.Diikuti dengan sahabat-sahabatnya yang lain.Dia kemudian naik ke tingkat atas,menyalami ibu,kakak dan adik-adiknya.Kemudian turun mendapatkan sahabat-sahabatnya.Mereka kemudian mula bergerak ke Pusing,menaiki Unser milik makcik Ikhwan.

    

       “Lama betul ana tak jumpa anta.Dah balik Johor tak contact ana pun ye?”Mus’ab menyiku Meor Qayyum.Dua sahabat baik itu memang pantang berjumpa.Ada sahaja taktik untuk mengenakan diri masing-masing.Mereka berdua tersenyum.Adik-adik usrahnya yang lain juga kecoh bertukar-tukar cerita.Walaupun tidak sampai sebulan mereka berpisah tetapi rindu itu masih terasa.Muhammad Zaini yang duduk di tempat duduk hadapan,bersebelahan dengan Ikhwan juga tersenyum.Tidak berapa lama kemudian dirinya pula menjadi mangsa panahan-panahan soalan daripada adik-adik usrahnya.Menandakan proses taaruf sudah bermula.

     Perjalanan daripada Ipoh ke Pusing hanya mengambil masa dalam 30 minit.Mereka sampai di rumah makcik Ikhwan kira-kira 15 minit lagi sebelum ke tengah malam.Mereka kemudian memunggah barang-barang dari belakang Unser ke hadapan pintu rumah.Ikhwan menghulur kunci rumah kepada Firdaus untuk membuka pintu rumah.Mereka semua memberi salam,kemudian masuk kedalam.

  “InsyaAllah.Segalanya bermula sekarang.”Ikhwan bermonolog,menanti suatu perubahan dan kekuatan ikatan antara  mereka semua.Ikhwan kemudian membuntuti sahabat-sahabatnya masuk kedalam.

bersambung lagi…doakan ana

2 Responses to “Masih Ada Waktu IX (samb.)”

  1. sinar September 2, 2008 at 5:28 am #

    doa kami sentiasa ada utkmu..ya ukhti

  2. mukminahmujahidah September 2, 2008 at 2:25 pm #

    Jazakillah khairan..doaku untukmu jua..🙂

Ingin berkongsi? Luahkan.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: