Masih Ada Waktu VIII (samb.)

18 Aug

    Cuaca terik di luar.Kelihatan cahaya dari sang mentari memancarkan sinarnya dari celah-celah awan.Kadang-kadang tiba-tiba cuaca menjadi mendung.Awan belumba-lumba menutup sinaran sang mentari.Seakan-akan awan mahu menumpahkan isinya.Kemudian langit cerah kembali.Terang sekali.Tetapi jangan disalahkan cuaca.Kerana salahkan cuaca bermakna menyalahkan Penciptanya.Bukankah sangat cantik ciptaan Tuhan semesta alam?Indah tersusun.Mendamaikan mata yang memandang.Menenangkan jiwa.Kedengaran pula bunyi deruman sayap si burung besi membelah langit.Mata Syafiq terus mengekor pergerakan burung besi itu.Sehingga ia mengecil dan mengecil lantas hilang disebalik kepulan awan.Teringat dia pada tanah air tercinta.Seminggu penantian terasa lama.Dua tahun sudah tidak kembali.Tidak sabar rasanya bertemu keluarga tersayang.Bilakah lagi dapat berada didalam perut burung besi itu.

    “Ish ish ish..macam-macam manusia sekarang ni.”Suara daripada Zarul menghentikan lamunan Syafiq.Dia memandang sekilas pada temannya itu.Dilihatnya Zarul sedang sibuk membelek-belek akhbar Metro yang baru diambilnya dari stesen Upton Park  pagi tadi.Kamaruddin dan Luqman ada berhampiran dengan Zarul,ditepi katilnya.

    “Ada berita apa tu Zarul?”Kamaruddin mengutarakan soalan sambil mulutnya tidak henti-henti mengunyah kacang.Syafiq mengatur langkah,menuju kearah kabinet berhampiran dengan pintu biliknya.Mengambil sesuatu kemudian kembali ke  tingkap biliknya.Dia langsung tidak mempedulikan karenah-karenah teman-temannya.Pandangannya dilontarkan jauh ke langit.Kamera yang baru diambilnya tadi lantas digunakan untuk merakam pemandangan-pemandangan indah pada petang itu.Luqman Hakim hanya memerhati gelagat temannya itu.

    “Ni haa..surat khabar ni.Tak habis-habis…hari-hari ada je kes stabbing kat London ni..cuba kau baca ni din..about  ten to twenty people are injured and three killed when a group of man enter the bar  and shout out loud “We want to kill you all” …kat Haringey,last night.Don’t you feel this is really a useless job?”Kelihatan serius wajah Zarul.Kemudian menyambung,“Macam takde keje lain je diorang ni.Boleh plak saje-saje je nak bunuh orang.”

   “Eko bagi eden tengok jap..”Kamaruddin kemudian mengambil akhbar Metro daripada tangan Zarul.Dibacanya sambil kepalanya digeleng-geleng.Tangannya kemudian menyelak ke helaian yang lain.Terhenti pada tajuk “BOY STABBED TO DEATH NEAR SCHOOL”.

   Hah!This one is the same one.Stabbing case again!” Kamaruddin bersuara.Syafiq yang pada mulanya asyik dengan keindahan alam kini mengatur langkah ke arah teman-temannya.Dia bersila duduk disebelah Luqman.Sama-sama melihat berita yang dimaksudkan oleh Kamaruddin dan Zarul sebentar tadi.Luqman Hakim turut khusyuk membaca.

  “Kesiannya budak ni,kecil lagikan.”Luqman memandang Syafiq,mengharap persetujuan.Syafiq angguk tanda setuju.

  “Aku tertarik dengan kes yang mula-mula ni.”Syafiq mencari helaian berita yang dibaca oleh Zarul tadi.”Pelikkan kes ini.Betullah macam Zarul cakap tadi,senang-senang aje diorang boleh bunuh orang.Golongan yang tak hidup dalam kenikmatan akidah yang satu,takde hala tuju.Tak tau apa tujuan hidup.Sampai membunuh pun boleh suka-suka hati.Sedangkan yang dibunuh tu orang mereka juga.Buatkan aku teringat satu kisah dalam sejarah umat Islam.”

“Kisah Hulagu tu ke?”Luqman cuba menduga.Syafiq mengangguk,membenarkan kata-kata Luqman.Zarul dan Kamaruddin meminta Syafiq menceritakan kisah tersebut kepada mereka. 

“Kisah ni berlaku ketika detik Islam mula-mula nak jatuh.Hulagu Khan merupakan cucu kepada Genghis Khan.Diorang ni orang Mongol.Kerja diorang ni asyik membunuh je.Pada tahun 1258 berlakulah Battle Of Baghdad dimana Kota Baghdad diserang oleh puak Mongol ni yang diketuai oleh Hulagu Khan.Ketika itu ketenteraan Islam amatlah lemah memandangkan para pemimpin yang imannya juga sudah lemah dan mementingkan dunia.Selain tu faktor dah lama tak berperang pun menyebabkan orang Islam agak kekok untuk kembali berperang.Pertumpahan darah berlaku.Asal jumpa saja orang akan dipancung oleh puak Mongol ni.Dari situlah bermulanya kejatuhan kerajaan Abbasiah sekaligus menjatuhkan khilafah Islam.”Syafiq tidak mampu untuk bersuara lagi.Hatinya sayu,pedih.Membara-bara rasa geramnya pada kuffar.Luqman kemudian mengambil alih.

   “Baghdad adalah Iraq sekarang.”Luqman menanti respon daripada teman-teman yang lain.Zarul dan Kamaruddin kelihatan tertunduk.Sedih.

   “Inilah pentingnya kita tahu tentang sejarah Islamkan.Last sekali aku dengar masa form 5 dulu.Subjek agama.Itupun nak tak nak je aku ambil tau.”Zarul mula berani bersuara.Kamaruddin memandangnya sambil mengangguk-angguk.Syafiq menguatkan dirinya untuk tersenyum.”Jangan risau sahabat-sahabatku.Islam hanya gerhana seketika sahaja,bukannya tenggelam matahari.Esok pasti mentari akan menyinar kembali.Islam pasti menang kerana itu janji Allah.Lupakah,Allah pernah berfirman dalam surah as-saff ayat 13 yang bermaksud

Dan ada lagi limpah kurnia yang kamu sukai,iaitu pertolongan dari Allah dan pertolongan yang cepat(masa berlakunya).dan sampaikanlah berita yang gembira itu kepada orang yang beriman.”

    Luqman,Zarul dan Kamaruddin tersenyum.Mereka suka mendengar kata-kata daripada ketua usrah mereka itu.Kata-katanya mampu menusuk jiwa,menambat hati.

   “Eh kata nak bincang pasal rumah?”Luqman cuba memecah kesunyian apabila memerhatikan sahabat-sahabatnya agak lama mendiamkan diri.Mereka semua tersengih,hampir terlupa tujuan utama berkumpul di bilik Syafiq.

  “Lusa aku dan Kamaruddin nak balik dah.So kita kira macam mana ye duit sewa rumah ni?” Zarul menyambut balas kata-kata Luqman Hakim.

  “Aku dah cuba bincang dengan landlord,pasal cadangan kita hari tu,so dia setuju untuk sewakan satu bilik je untuk kita semua.Jadi sekarang ni kita kena cuba kemas semua barang-barang…letak dalam satu bilik je.So that he can let other parts of this house to another tenant.For a short period.Until we all came back here.And we don’t need to pay for the whole house.Just for that room.”Syafiq menerangkan satu persatu.

  “Nak kemas hari ni?Banyak tu.Barang nak balik Malaysia pun tak start packing lagi ni.”Zarul mengeluh,nada kemalasan.Kamaruddin cepat-cepat menguis tangan Zarul.Zarul tersedar,kata-katanya tadi terlalu mementingkan diri.Dia beristighfar.Lantas dia cepat-cepat memohon maaf pada kawan-kawannya yang lain.

  “Macam ni la,aku dengan Syafiq boleh tolong kemas mana yang tak sempat kita buat sama-sama.Korang packing la barang-barang korang dulu,nanti kalau tak siap packing kang tak boleh balik Malaysia pulak.Then we start to clear all the stuff downstairs.Before that me and Syafiq will try to do something there.So,which room should we use?I think yours is the best choice,right?”Luqman cepat-cepat bersuara,cuba untuk meredakan keadaan sambil mengangkat kening ke arah Kamaruddin.Kamaruddin hanya tersenyum,tanda setuju.Syafiq dan Zarul juga begitu.Bilik Kamaruddin terletak di tingkat bawah dan yang terbesar.Oleh itu mudah bagi mereka untuk menyimpan semua barang-barang yang berharga.

  “So what are we waiting guys?Let’s move syabab!!!”Syafiq bersuara lantang,kemudian melaungkan takbir.Kawan-kawannya lantas menyambut dengan senyuman lebar di bibir masing-masing.Semuanya bersemangat untuk mula mengemas.Zarul dan Kamaruddin kemudian bergerak ke bilik masing-masing,memulakan tugas pertama mereka,mengemas barang yang ingin dibawa pulang ke tanah air.Syafiq dan Luqman juga mula bergerak ke tingkat bawah.Syafiq mendahului Luqman menuruni anak tangga.

      “Maaf Syafiq.”Langkah Syafiq terhenti.Dia berpaling ke belakang,melihat Luqman Hakim tercegat di muka pintu biliknya.

 “For what?” Syafiq mengangkat keningnya.Tertanya-tanya.

  “Because of your willing to accompany me here for a week.”

  “No problem bro.We are family right?Umat Islam itu bersaudara” Syafiq naik beberapa anak tangga,menarik perlahan tangan temannya.Membisik sesuatu,kata-kata semangat,”Ingat lagi lagu tu?”Luqman mengangguk.Kemudian masing-masing tersenyum.Mengatur langkah.Bersemangat.

Berjuang menempah susah

Menanggung derita menongkah fitnah

Itulah gelombang hidup samudera duka

Seorang mujahid memburu syahid

Dibuang dia berkelana

Dipenjara dia uzlah dibunuh syahid

Namun jiwa tetap mara menuju cita

Membara demi Allah dan rasulNya

Berjuang tak pernah senang

Ombak derita tiada henti

Tenang tegang silih berganti

Inilah sunnah orang berjuang

Malamnya bagai rahib merintih sayu

Dihiris dosa air mata

Siangnya bagaikan singa di rimba

Memerah keringat meluah tenaga

Berjuang memang pahit

Kerana syurga itu manis

Bukan sedikit mahar yang perlu dibayar

Bukan sedikit pedih yang ditagih

Berjuang ertinya terkorban

Rela terhina kerana kebenaran

Antara dua pasti terjadi

Tunggulah syahid atau menang

bersambung lagi…InsyaAllah..doakan saya disini..

4 Responses to “Masih Ada Waktu VIII (samb.)”

  1. hood August 19, 2008 at 1:08 am #

    berjuang ertinya berkorban… berkorban kerinduan pada keluarga dan kampung halaman, berkorban masa tidur dan senang lenang..

    moga allah berikan kekuatan utk bermujahadah. doakana juga😛

  2. mukminahmujahidah August 20, 2008 at 9:57 am #

    berkorban masa tidur dan senang lenang-mujahadah terberat ana rasa..jazakallah ukhti

    Doa utkmu jua huda

  3. nazz August 25, 2008 at 12:05 am #

    best….best…memang best…!!

  4. sinar September 2, 2008 at 5:38 am #

    hehe..mmg teringt gegaran nasyid ini di matri…
    bak kata nazihah mmg best..best3

Ingin berkongsi? Luahkan.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: