Dua Dekad…Satu Perjalanan

17 Jun

Genap hari ini,cukuplah dua dekad saya menumpang dibumi Allah.Apabila merenung usia-usia yang ditinggalkan,betapa banyaknya masa-masa yang berlalu tidak diisi dengan amal-amal soleh.Amal-amal yang soleh pula,ada yang banyak cacat celanya.Ikhlaskah kerana Allah,amal qawi kah dan banyak lagi kekurangan.Apabila ditolak campur,tinggal secebis sahaja amal yang dirasakan betul-betul ikhlas kerana Allah.Itupun hanya difirasat akal yang lemah,bagaimana agaknya pula pada perkiraan Allah.

Pagi ini,ayah saya mengucapkan kata selamat.Katanya,diri ini bukan lagi belasan tahun,dah masuk puluhan tahun.Langkah pertama menuju ke alam dewasa.Hati ini memang sedih apabila mengenangkan detik-detik waktu yang ditinggalkan.Banyak kenangan saat-saat remaja,jatuh bangun,detik-detik diri kenal Islam,semuanya ketika umur di belasan tahun.Tetapi proses tarbiyah ini proses yang berterusan.Tidak akan berhenti sehingga kita semua dijemput pulang menemui Allah.

Sebelum melelapkan mata semalam,saya muhasabah diri ini.Umurku sudah dua dekad,banyak juga rakan-rakan yang telah membawa haluan masing-masing.Kebanyakan daripada kami menyambung pelajaran.Ada juga yang mengambil keputusan untuk terus bekerja.Tidak lupa juga yang telah pun mendirikan rumah tangga.Dan pasti saya ingatkan juga diri saya,ada juga kenalan saya yang telah pun kembali bertemu Allah di saat umur menginjak 20 malah ada juga yang lebih muda.

Hand making-jazakillah khairan Ella for this 20th Birthday present..

Memandang semua itu mengingatkan diri bahawa diri ini hanya pinjaman Allah bagi roh untuk menumpang.Pada bila-bila masa sahaja Allah akan panggil kembali dan mengambil hakNya semula.Jadi mengapa perlu ada perasaan bongkak,bangga dan riak mempamerkan kecantikan diri,kesempurnaan rupa sedangkan ia hanya pinjaman Allah yang boleh ditarik pada bila-bila masa sahaja.

Saya cuba juga untuk mengingat kembali dosa-dosa lampau yang telah dilakukan.Satu-satu kesalahan cuba untuk saya rungkaikan sejak saya kecil hingga ke saat ini.Terlampau banyak,menggunung tinggi.Malu rasanya untuk bertemu Allah dengan dosa-dosa ini.Teringat kisah As-Syahid Sayyid Qutb.Beliau menghabiskan 40 tahun usianya tanpa kenal Islam yang sebenar,tetapi beliau menganggap usia yang dilaluinya itu sebagai pelajaran baginya.Saat-saat jahiliah itu yang mengajarnya untuk betul-betul kenal Islam dan faham apa itu jahiliah.Dan kerana pelajaran itulah 20 tahun terakhirnya hidup dimanfaatkan untuk Islam sebaik mungkin sebelum syahid di tali gantung.Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan ditempatkan di kalangan roh-roh orang yang beriman.Ameen.

Sibuk dengan dunia buatkan hati kita lalai.Maka pentingnya muhasabah diri,untuk kita sama-sama terokai diri kita,cari kesilapan diri sendiri.Dan disaat itu kita akan ketahui betapa hina dan kerdilnya kita dibumi Allah ini.Tetapi janganlah kita lupa bahawa sesungguhnya Allah SWT Maha Pengampun.Dalam sebuah hadis sohih,Rasulullah SAW pernah bersabda:

Allah Tabaaraka wa Ta’ala berfirman: “Wahai anak Adam,selama kalian mahu memohon dan mengharapkan (ampunanKu),tentu akan Aku ampuni semua dosa-dosa kalian dan Aku tidak peduli (meskipun dosa kalian banyak).Wahai anak Adam,sekalipun dosa-dosa kalian menupuk setinggi langit,kemudian kalian memohon ampunanKu,tentu akan Aku ampuni dosa kalian dan tidak Aku pedulikan (meskipun dosa yang kalian kerjakan itu dosa besar). Wahai anak Adam,sekiranya kalian datang kepadaKu dengan dosa sepenuh isi bumi,kemudian kalian mati dengan tidak menyekutukanKu dengan apapun,Aku akan memberikan ampunan sepenuh isi bumi kepada kalian”

Allah SWT juga pernah berfirman:

Dan,(juga) orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri mereka sendiri,mereka ingat akan Allah,lalu emohon ampun terhadap dosa-dosa mereka dan siapa lagi yang dapat mengampuni dosa selain daripada Allah?Dan mereka tidak meneruskan perbuatan keji itu,sedang mereka mengetahui. (Ali-Imran :135)

Dan juga FirmanNya:

Dan barangsiapa mengerjakan kejahatan dan menganiaya dirinya,kemudian Ia memohon ampun kepada Allah,nescaya ia mendapati Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. (An-Nisa : 110)

Betapa Pengasih dan Pengampunnya Allah,tiada tandingan.Moga Allah beri kekuatan pada kita semua untuk melalui dan menempuhi baki-baki usia ini untuk melaksanakan amal-amal soleh bertunjangkan keikhlasan kerana Allah sebelum kita semua dipanggil kembali ke kampung akhirat.Ameen

6 Responses to “Dua Dekad…Satu Perjalanan”

  1. hood June 17, 2008 at 7:21 am #

  2. hood June 17, 2008 at 7:37 am #

    Aik mana pegi comment ana? huhu~
    xpelah ana komen lagi skali..😀

    عيد ملاد سعيد يا أخت نورالحسنى،
    سنة حلوة يا حسنة ،
    كل عام و احنا في زيادة الائمان،
    في اليوم من الأيام السعيده،
    ادعك خير وعلى عمرك طويله مع براكة ونجاح،
    ان شاء الله!
    الف سلام و محبه من الغربية…

  3. mukminahmujahidah June 17, 2008 at 11:23 am #

    aah mana ye pgnye komen anti..hehe..apa maksudnye tu?afwan ana arab ni kurang sket..

  4. sinar June 19, 2008 at 7:11 am #

    sanah helwah..bru tau..huhu lambat lak..bru je abis oral biochem tdi..
    moga Ada kemanisan tarbiyah di sepanjang usia anti..dan moga kekal diatas jalanNya

  5. mukminahmujahidah June 19, 2008 at 2:49 pm #

    jazakillah khairan..InsyaAllah..same goes to u..may Allah bless our ukhwwah..

  6. sinar June 20, 2008 at 2:47 pm #

    ameen..Moga Dia bantu kita sllu dan sememangnya Dia lah pemudah cara kita selama ini..hingga msing2 dapat nikmat merantau ke bumiNya ini

Ingin berkongsi? Luahkan.

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: